Σήμερα στην τάξη…

Στη σελίδα αυτή καταγράφουμε τί κάναμε στην τάξη μας. Τις πληροφορίες που συγκεντρώσαμε, τη γνώση που ανακαλύψαμε, τις συζητήσεις μας, τα συμπεράσματά μας…

***************************************************************

Μερικές καινούριες έννοιες:

Οικοσυστήματα – θαλάσσιο οικοσύστημα – έμβια – άβια – ετερότροφοι οργανισμοί – αυτότροφοι οργανισμοί – πλαγκτόν – φυτοπλαγκτόν – ζωοπλαγκτόν – τροφική αλυσίδα – σχέσεις και αλληλοεξαρτήσεις οργανισμών σε ένα οικοσύστημα – διαταραχή οικοσυστήματος.

Τα θέματα αυτά πραγματεύεται και το βιβλίο μας, της Μελέτης Περιβάλλοντος και μιλήσαμε στην τάξη για τις σχετικές ενότητες.

Οι μαθητές βρήκαν πληροφορίες σχετικά στο διαδίκτυο στο εργαστήριο Η/Υ του σχολείου με συνεργασία των δασκάλων και του εκπαιδευτικού πληροφορικής. Έχει προηγηθεί συζήτηση στην τάξη, παρακολούθηση σχετικών βίντεο και φωτογραφιών περιήγηση σε ιστοσελίδες με τη βοήθεια βιντεοπροβολέα και φορητού Η/Υ. Σε έγγραφο του επεξεργαστή κειμένου διατύπωσαν και αποκρυστάλλωσαν οι μαθητές τη νέα γνώση.

Μια από τις πηγές μας είναι το ιστολόγιο: «Εγκύκλιος Παιδεία»  απ’ όπου ανλήσαμε υλικό για τα οικοσυστήματα και ειδικότερα το θαλάσσιο αλλά και τις τροφικές αλυσίδες. Δείτε τις σελίδες κάνοντας κλικ στους παρακάτω σύνδεσμους:

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

ΤΡΟΦΙΚΕΣ ΑΛΥΣΙΔΕΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΚΑ ΠΛΕΓΜΑΤΑ

ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΣΤΑ ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑΤΑ

Διαβάστε το άρθρο της Ελπίδας Δ1 για το φυτοπλαγκτόν στη Σελίδα: Ειδήσεις για τη θάλασσα – Ηλεκτρονικό Περιοδικό.

——————————————————————————————————————————————————

Ταξινόμηση ζώων σε σπονδυλωτά και ασπόνδυλα – Μελέτη Περιβάλλοντος

Γενική Ταξινόμηση

ΑΣΠΟΝΔΥΛΑ

ΣΠΟΝΔΥΛΩΤΑ

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ

ΣΚΩΛΗΚΕΣ

ΨΑΡΙΑ

http://el.wikipedia.org/

ΚΝΙΔΟΖΩΑ

ΑΜΦΙΒΙΑ

 http://kpe-kastor.kas.sch.gr/biodiversity_site/taxa/cnidarians.htm

ΕΧΙΝΟΔΕΡΜΑ

ΕΡΠΕΤΑ

http://hromatopoios.blogspot.com/2010/04/blog-post_29.html

ΑΡΘΡΟΠΟΔΑ

ΘΗΛΑΣΤΙΚΑ

ΣΠΟΓΓΟΙ

ΠΤΗΝΑ

ΜΑΛΑΚΙΑ

1η Δραστηριότητα: ΠΟΙΑ ΑΠΟ ΑΥΤΑ ΖΟΥΝ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ; ΑΝΑΖΗΤΟΥΜΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΕΙΔΟΣ ΑΝΑ ΟΜΑΔΑ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ Η/Υ. ΧΡΗΣΙΜΠΟΠΟΙΕΙΣΤΕ ΤΙΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΠΟΥ ΔΙΝΟΝΤΑΙ.

2η Δραστηριότητα: ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕ ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ TUXPAINT ΚΑΙ ΤΟ KIDSPIRATION ΚΑΙ ΚΑΝΟΥΜΕ ΤΗ ΔΙΚΗ ΜΑΣ  ΟΠΤΙΚΗ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΚΑΙ ΣΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΑΦΟΥ ΕΧΟΥΜΕ ΒΡΕΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΑΣΠΟΝΔΥΛΑ. ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΕΙΚΟΝΑ: 

Σημείωση:ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΜΑΣ ΑΝΑΡΤΗΣΑΜΕ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: » ΥΔΑΤΙΝΑ ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑΤΑ» ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ ΔΑΣΚΑΛΟΥ ΜΑΣ.

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ ΔΕΙΤΕ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ AQUARIUM ΚΡΗΤΗΣ     http://www.cretaquarium.gr/

3η Δραστηριότητα: ΛΥΝΟΥΜΕ ΕΝΑ ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ ΚΑΙ ΕΝΑ ΚΡΥΠΤΟΛΕΞΟ ΓΙΑ ΤΑ ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΜΑΣ. ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: ΥΔΑΤΙΝΑ ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑΤΑ.

4η Δραστηριότητα: Οι μαθητές του Δ1 τμήματος παρακολούθησαν ένα βίντεο του ΕΞΑΝΤΑ (ο Eξάντας έχει αποσπάσει 29 διεθνή βραβεία σε κινηματογραφικά φεστιβάλ και φεστιβάλ ντοκιμαντέρ που διοργανώθηκαν σε διάφορες χώρες του κόσμου. Στην Ελλάδα έχει αποσπάσει εφτά φορές, τον τίτλο της καλύτερης σειράς ντοκιμαντέρ στην ελληνική τηλεόραση. Από το 2003 προβάλλεται κάθε μήνα στη συχνότητα της ΝΕΤ.)  με τίτλο: «49 λέξεις για το χιόνι»  και θέμα τη μόλυνση στη Γροιλανδία τις επιπτώσεις στα επαγγέλματα και στα ζώα της θάλασσας αλλά και για το λιώσιμο των πάγων που εκμεταλλεύονται πετρελαϊκές εταιρίες κάνοντας έρευνες για πετρέλαιο. Πληροφορίες για την Γροιλανδία από την ιστοσελίδα της Βικιπαίδεια: http://el.wikipedia.org/wiki/.  Επισκεφθήκαμε τον Εξάντα μέσω Διαδικτύου και απολαύσαμε το υπέροχο ντοκυμαντέρ από τη διεύθυνση: http://www.exandasdocumentaries.com/ από την οποία μπορείτε να το παρακολουθήσετε ελεύθερα κι εσείς.  Αναρτήσαμε μερικές φωτογραφίες (screen capture) που θα τις δείτε παραπάνω.

Αντίστοιχα οι μαθητές του Δ2 παρακολούθησαν στο εργαστήριο Η/Υ ενα από τα διάσημα βίντεο του National Geographic Society με θέμα: Υπέροχα και Ελεύθερα Δελφίνια.

5η Δραστηριότητα: Δ1 – Χρησιμοποιώντας το Google Translate δημιουργήσαμε το δικό μας θαλασσινό πολύγλωσσο λεξικό. Δείτε τη σχετική φωτό. Διαβάστε το λεξικό μας από την αρχική σελίδα->Πολύγλωσσο Θαλασσινό Λεξικό.

6η Δραστηριότητα για την Παλίρροια: επισκεφθείτε την Βικιπαίδεια και βρείτε πληροφορίες για την παλίρροια του Ευρίπου στη χώρα μας. (η δραστηριότητα εκτελέσθηκε στο εργαστήριο Η/Υ)

Ερωτήσεις

1.Τί είναι ένας πορθμός;
2.Που βρίσκεται ο πορθμός του Ευρίπου;
3.Ποιό φαινόμενο συμβαίνει εκεί;
4.Ποια είναι η αποδεκτή σήμερα εξήγηση του φαινομένου;
5.Ποιοί ασχολήθηκαν πρώτοι με την εξήγηση αυτού του φαινομένου;

Δείτε τί συμβαίνει όταν αποτραβιούνται τα νερά της θάλασσας –> εδώ
Αναζητείστε πληροφορίες και εδώ “Εστία Γνώσης”
Πώς ανεβαίνουν και κατεβαίνουν τα νερά στον κόλπο του Fundy; Δείτε εδώ
Οι σύνδεσμοι λειτουργούν και μπορείτε να δείτε την δραστηριότητα ολοκληρωμένη από το 1ο Θέμα Εργασίας: Θάλασσα.

6η Δραστηριότητα – Δ1: Επισκεφτήκαμε την ιστοσελίδα του Υδροβιολογικού σταθμού Ρόδου – Μουσείο -Ενυδρείο και αντλήσαμε πληροφορίες σχετικά με τη θαλάσσια πανίδα. Στη συνέχεια χρησιμοποιώντας το  εκπαιδευτικό λογισμικό KIDSPIRATION κάναμε ταξινομήσεις. Μπορείτε να τα δείτε από τη συλλογή εικόνων παραπάνω.

7η Δραστηριότητα – Δ1: Συζητήσαμε για τον τρόπο που αναπνέουν τα ψάρια και τα θηλαστικά στης θάλασσας. Παρακολουθήσαμε σχετικά βίντεο του WWF. Παρακολουθήσαμε ακόμη χελωνάκια να αναδύονται από την άμμο και να κατευθύνονται στη θάλασσα…Μπορείτε να δείτε σκηνές από τη συλλογή εικόνων παραπάνω.

***************

Ο ΜΥΘΟΣ ΤΗΣ ΓΟΡΓΟΝΑΣ – ΠΑΡΟΙΜΟΙΕΣ ΚΑΙ ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ ΚΑΙ ΤΑ ΨΑΡΙΑ

Με αφορμή την ενότητα «Ο πολιτισμός των Ελλήνων» του μαθήματος της Μελέτης Περιβάλλοντος και πιο συγκεκριμένα την υποενότητα  «Η παράδοσή μας: Όσα έφτασαν σε μας από παλιά» διαβάσαμε τον πρώτο μύθο για τη γοργόνα συμπληρώνοντας παράλληλα τα κενά με τα  ρήματα  και μετά ακολούθησε συζήτηση για το τι είναι μύθος και για τη χρησιμότητα τους. Σύμφωνα με τον παρακάτω μύθο οι Έλληνες ναυτικοί,τα παλιά χρόνια,προσπαθούσαν να εξηγήσουν τις ξαφνικές αλλαγές της θάλασσας.Δηλαδή,γιατί εκεί που ήταν ήσυχη αγρίευε και σήκωνε τεράστια κύματα και έπειτα από λίγο ησύχαζε και ξαναγινόταν γαλήνια και ήρεμη. Στη συνέχεια διαβάσαμε και το δεύτερο μύθο.

Στο τέλος οι μαθητές/τριες ζωγράφισαν τους μύθους.Τις ζωγραφιές τους μπορείτε να τις δείτε στη σελίδα μας «Εικαστικές Δημιουργίες Μαθητών»

 Ο ΜΥΘΟΣ ΤΗΣ ΓΟΡΓΟΝΑΣ

Φαντάζομαι ότι έχετε ακούσει για το Μέγα Αλέξανδρο.Ήταν ένας Έλληνας βασιλιάς από τη Μακεδονία που έκανε μεγάλες κατακτήσεις και τη χώρα μας ξακουστή.Έμαθε κάποτε ο Μ.Αλέξανδρος πως ένας δράκος φοβερός είχε το αθάνατο νερό.Όποιος έπινε από αυτό ζούσε για πάντα.Δηλαδή γινόταν αθάνατος.

Για να μάθεις το μύθο της Γοργόνας συμπλήρωσε τα κενά της ιστορίας με τις λέξεις που υπάρχουν κάτω από κάθε κομμάτι.

 

Τι έκανε στο δράκο ο Μ.Αλέξαντρος;

————- το δράκο ο μεγάλος βασιλιάς,————— μαζί του, τον—————— και του ————–το αθάνατο νερό.Το ——————- μέσα σε ένα μεγάλο κύπελλο.

(Σκότωσε , πήρε , βρήκε , πάλεψε, πήρε)

Τι ζημιά έκανε η αδερφή του Μ.Αλέξανδρου και πώς τιμωρήθηκε;

Όμως, πριν προλάβει να το πιει,η αδερφή του που ήταν πολύ ζωηρή —————— το κύπελλο  και ———— το νερό.Ο Αλέξανδρος, όταν το είδε, θύμωσε πολύ και ζήτησε από τους θεούς να την τιμωρήσουν.Έτσι, η αδερφή του———————μισή ψάρι και μισή άνθρωπος και ———— πια μέσα στις θάλασσες και τους ωκεανούς.Η Γοργόνα (έτσι λέγανε την αδερφή του βασιλιά) για το σφάλμα της—————πικρά και ————- πολύ.

(Κλότσησε , ήταν , έχυσε , ζούσε , μετάνιωσε , έγινε , στενοχωρήθηκε)

Τι έκανε από τότε η Γοργόνα;

Από τότε λένε,—————στη θάλασσα και όταν —————– κάποιο καράβι,—————–στην επιφάνεια της θάλασσας, το σταματούσε   και—————- τους ναύτες: «Ζει ο βασιλιάς Αλέξανδρος;» Αν οι ναύτες     ——————-«Ζει και βασιλεύει και τον κόσμο κυριεύει» η Γοργόνα    ——————  ,η θάλασσα ησύχαζε και το καράβι έφευγε.Αν όμως κάποιος της απαντούσε πως ο Αλέξανδρος πέθανε, τότε η Γοργόνα ————— και η θάλασσα σκέπαζε το καράβι και το ———— ο βυθός.

(Συναντούσε, κολυμπούσε, έβγαινε, απαντούσαν, ρωτούσε, αγρίευε,
χαμογελούσε, κατάπινε)

ΖΕΙ Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ?
Οι γοργόνες είναι ωραίες γυναίκες,μα από τη μέση και κάτω έχουν ουρά ψαριού.Βρίσκονται στη Μαύρη Θάλασσα και πολλές φορές κατεβαίνουν και κάτω στα νερά μας.Μερικοί λένε πως τις περισσότερες φορές φαίνονται το Σάββατο κατά τα μεσάνυχτα.Άμα τύχει κανένα καράβι στο δρόμο της γοργόνας,το αδράχνει από την πλώρη και ρωτάει:

–Ζει ο βασιλιάς Αλέξανδρος;

Οι ναύτες πρέπει να απαντήσουν:

–Ζει και βασιλεύει και τον κόσμο ειρηνεύει.

Τότε η γοργόνα,από τη χαρά της,γίνεται ωραία κόρη,παύει τους ανέμους και τα κύματα και παίζει τη λύρα της και τραγουδάει γλυκά τραγούδια και από αυτή μαθαίνουν οι ναύτες τους καινούριους σκοπούς.Γι’αυτό,όταν ακουστεί κανένα καινούριο τραγούδι με νεόβγαλτο σκοπό,λένε για εκείνον που το τραγουδάει πως το άκουσε από τη γοργόνα.

Αν όμως οι ναύτες δεν ξέρουν και κάνουν το λάθος να πουν ότι ο βασιλιάς Αλέξανδρος πέθανε,αγριεύει η γοργόνα και δίνει μια και πετά το καράβι και πέφτει και πνίγονται όλοι στην θάλασσα.

Ή φεύγει με θρήνους και μοιρολόγια και από τα κλάματά της σηκώνεται φοβερή φουρτούνα και πνίγει το καράβι και δε γλιτώνει κανείς.

ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ  ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ  ΓΛΩΣΣΟΔΕΤΕΣ  ΓΙΑ ΤΗ  ΘΑΛΑΣΣΑ

 

Αν δεν κάτσει η πέτρα στη θάλασσα δε μαλλιάζει.

Σαν χορεύουν τα δελφίνια προκαλούν τη φουρτούνα…(πρόγνωση)

Όποιος στην ξηρά περπατεί και θάλασσα γυρεύει,ο διάβολος πίσω του κουκιά μαγειρεύει.

Ψάρια στο γιαλό και παζάρι στο χωριό.

Ανέμους έσπειρες,θύελλες θα θερίσεις.

Οι πολλές γνώμες βουλιάζουν το καράβι.

Η θάλασσα δεν έχει κλαδιά για να πιαστεί.

Λαός εξαγριωμένος φουσκωμένη θάλασσα.

Θάλασσα πικροθάλασσα και πικροκυματούσα κάνεις τα ψάρια σου γλυκά μα είσαι φαρμακούσα.

Τη φουρτουνιασμένη θάλασσα και ποιος δε τη φοβάται.

Η θάλασσα δεν πίνεται,δοκιμάζεται.

Παίνευε τη θάλασσα αλλά περπάτα στην ξηρά.

Εδώ καράβια χάνονται βαρκούλες αρμενίζουν.

Σαν αστράφτει και βροντά,δέσε τη βάρκα του ψαρά.

Η θάλασσα και ο αχάριστος ποτέ τους δε χορταίνουν.

Ξάπλα το φεγγάρι,όρθιος ο καπετάνιος.

Κάθε πράμα στον καιρό του και ο κολιός τον Αύγουστο.

Άλλο ναύτης κι άλλο καντηλανάφτης.

Το ψάρι κι αν το πλύνεις ψαρίλα θα μυρίζει.

Φάτε μάτια ψάρια και κοιλιά περίδρομο.

Ο καλός ο καπετάνιος στη φουρτούνα φαίνεται.

Το αμπέλι θέλει αμπελουργό και το καράβι ναύτη.

Μεγάλα καράβια μεγάλες φουρτούνες μικρά καράβια μικρές φουρτούνες.

Η θάλασσα έχει πολλά φαρμάκια.

Η θάλασσα είναι γαλανή μα ο αέρας τη μαυρίζει.

Και στη θάλασσα άμμο δε βρίσκει…(άτυχος –ανίκανος)

Ή στραβός είναι ο γιαλός ή στραβά αρμενίζουνε…(τι φταίει;)

Να μη σε ήξερα κυρα-θάλασσα,θα ερχόμουν κολυμπώντας.

Και στη θάλασσα να σε στείλουν αλάτι δε θα βρεις…(ανίκανος)

Στην ήσυχη θάλασσα όλοι είναι κυβερνήτες.

Στο πέλαγο αλωνίζεις…(ματαιοπονείς)

Τα έκανες θάλασσα…Τα θαλάσσωσες…

Τώρα που έγινε η θάλασσα γιαούρτι ή σάλτσα χάσαμε τα κουτάλια…(αδυνατούμε να εκμεταλλευτούμε καταστάσεις)

Πυρ γυνή και θάλασσα.

Η  βάρκα η παλιόβαρκα μικρή παλιοβαρκίτσα.

Όποιος κατουράει στη θάλασσα,θα το βρει στο αλάτι.

Σαν την άμμο της θάλασσας…(πολλά)

ΤΑ ΨΑΡΙΑ ΣΤΙΣ ΚΟΥΒΕΝΤΕΣ ΜΑΣ-ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ ΜΕ ΨΑΡΙΑ Η ΨΑΡΕΜΑ

Τρέμει σαν το ψάρι.

Το μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό.

Να δούμε τι ψάρια θα πιάσεις.

Νιώθει σαν το ψάρι έξω από το νερό.

Φάτε μάτια ψάρια.

Το ψάρι από το κεφάλι βρομάει.

Αυτός μας τάζει ψάρια στο γιαλό.

Το ψάρι τσίμπησε.

Ήμασταν σαν σαρδέλες.

Αμόλησε μελάνι σαν σουπιά και χάθηκε.

Είναι αδύνατος σαν τσίρος.

Ήρθε οπλισμένος σαν αστακός.

Κολυμπάει σαν δελφίνι.

Πάει ανάποδα σαν τον κάβουρα.

Γλιστράει σαν χέλι.

Έβγαλα λαβράκι.

Έπεσε στα δίχτυα του.

Προσπάθησε να τον ψαρέψει.

Γαρίδα το μάτι του.

Είχε μαζευτεί όλη η μαρίδα.

Είπε ψέματα για δόλωμα.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες του Δ2.




Σχολιάστε