Θεατρικό παιχνίδι-παιχνίδι ρόλων (αναπαράστασης σύγκρουσης κοινωνικών ομάδων) – 14ο θέμα εργασίας

Το υπόθεμα αυτό θα βασιστεί στην δραστηριότητα του βιβλίου της Γλώσσας Δ΄τάξης σελ.69 με θέμα: «Η Δημιουργία θαλάσσιου πάρκου στο νησί μας, προκαλεί κοινωνικές συγκρούσεις.»

Αφού οι μαθητές ασχοληθούν στην τάξη με την δραστηριότητα ετοιμάζοντας τα επιχειρήματά τους για τη συνέντευξη από ένα μαθητή δημοσιογράφο, έχοντας χωριστεί σε επαγγελματικές/κοινωνικές ομάδες – ρόλους ,βρουν τα συνθήματά και ετοιμάσουν τα πανό τους, θα συνεργαστούν με την εκπαιδευτικό της Μουσικής Αγωγής κα Μελίδου Φωτεινή προκειμένου να τραγουδήσουν με συνοδεία μουσικών οργάνων τα συνθήματα που θα χρησιμοποιήσουν.

Στη συνέχεια με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού Θεατρικής Αγωγής κα Στάμου Έφη θα προετοιμάσουν το θεατρικό τους δρώμενο που θα αναπαριστά την κοινωνική σύγκρουση που προκαλείται από τη δημιουργία θαλάσσιου πάρκου.

Το δρώμενο μας θα παρουσιαστεί στο σχολείο περί τα τέλη του σχολικού έτους. Το υλικό που θα προκύψει θα δημοσιευτεί σε αυτή την σελίδα.

Μουσικές δραστηριότητες για το project:  ο κόσμος της θάλασσας
Γνωριμία με τη μουσική της Κρήτης –δημιουργία μαντινάδας

Μελίδου Φωτεινή

Δασκάλα μουσικής ΠΕ 16.01

Παιδαγωγικοί στόχοι:

  •      Ακρόαση μουσικής από την Κρήτη
  •      Κατανόηση του τρόπου παραγωγής του ήχου και την τεχνική παιξίματος της κρητικής λύρας
  •      Εκμάθηση τραγουδιών από την Κρήτη
  •      Συσχετισμός ρυθμού και λόγου
  •      Ανάπτυξη παρατηρητικότητας, δημιουργικότητας ,φαντασίας και ομαδικότητας

χρόνος διδασκαλίας: 2 διδακτικές ώρες

Πορεία διδασκαλίας:

  •      Συζητάμε με τα παιδιά για τις διάφορες τοπικές μουσικές παραδόσεις.
  •      Ακούμε ένα πεντοζάλη από την Κρήτη και τα παιδιά προσπαθούν να καταλάβουν από πού προέρχεται η μουσική.
  •      Συζητάμε συγκεκριμένα  για τη μουσική της Κρήτης και για την κρητική λύρα.
  •      Βλέπουμε εικόνες με το όργανο και κάνουμε σύγκριση με την ποντιακή λύρα.
  •      Παρατηρούμε εικόνες και από τα δύο όργανα και βρίσκουμε ομοιότητες και διαφορές.
  •      Ακούμε μουσικά αποσπάσματα των δύο οργάνων και τα συγκρίνουμε μεταξύ τους.
  •      Διαβάζουμε μαντινάδες και παρατηρούμε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους (ομοιοκαταληξία, ρυθμός).
  •     Δημιουργία μαντινάδας:    Με αφορμή το θέμα, από το σχετικό μάθημα της γλώσσας: «Η δημιουργία θαλάσσιου πάρκου στο νησί μας, προκαλεί κοινωνικές συγκρούσεις», συζητάμε για τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του θέματος, χωριζόμαστε σε δυο ομάδες και η κάθε ομάδα προβάλλει τα επιχειρήματά της μέσα από μία μαντινάδα.
  •      Μαθαίνουμε ένα κρητικό τραγούδι.

Κρητική λύρα:

Ανήκει στην κατηγορία των χορδόφωνων μουσικών οργάνων με δοξάρι.

Έχει αχλαδόσχημο ηχείο και κοντό χέρι, χωρίς μπερντέδες (τάστα), που συνεχίζει το ηχείο. Κλειδιά από πίσω προς τα εμπρός, καβαλάρη και τρεις μονές χορδές στερεωμένες στο άκρο του ηχείου. Φτιάχνεται συνήθως από τον ίδιο τον εκτελεστή.

Το δοξάρι της λύρας ήταν κυρτό έως το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, φτιαγμένο από διάφορα ξύλα σε διάφορα μεγέθη. Είχε τρίχες από ουρά αλόγου και σφαιρικά κουδουνάκια, τα γερακοκούδουνα ή λυραροκούδουνα κρεμασμένα στο ξύλο του. Με την κίνηση του δοξαριού τα κουδουνάκια ηχούσαν συνοδεύοντας ρυθμικά τη μελωδία της λύρας. Σήμερα οι περισσότεροι λυράρηδες χρησιμοποιούν δοξάρι βιολιού.

Η λύρα παίζεται ακουμπισμένη συνήθως πάνω στον αριστερό μηρό ή ανάμεσα στα δύο πόδια, που σ’ αυτή την περίπτωση μένουν ενωμένα και κρατιέται όρθια ή λίγο γερμένη άλλοτε προς τα πλάγια και άλλοτε προς τα εμπρός ή προς τα πίσω ανάλογα με τη συνήθεια του λυράρη. Παίζεται συνήθως μαζί με το λαούτο.

Κεμεντζές -Ποντιακή λύρα :

Ο κεμεντζές ή λύρα που παίζουν οι ’Ελληνες του Πόντου και της Καππαδοκίας, έχει φιαλόσχημο ηχείο και κοντό χέρι που συνεχίζει το ηχείο χωρίς μπερντέδες. Κλειδιά από εμπρός προς τα πίσω, ταστιέρα, καβαλάρη, τρεις μονές χορδές στερεωμένες στον κορδοδέκτη και παίζεται με δοξάρι. Φτιάχνεται συνήθως από τον ίδιο τον εκτελέστή.

Ο κεμεντζές παίζεται ακουμπισμένος πάνω στον αριστερό μηρό ή ανάμεσα στα δύο πόδια τα οποία είναι ενωμένα, γερμένος λίγο προς τα αριστερά και μπροστά. Συνήθως παίζεται μόνος του και όταν συνοδεύεται από άλλα όργανα αυτά είναι ή ο ζουρνάς ή το νταούλι ή η τσαμπούνα.

Μαντινάδα:

Η μαντινάδα είναι ποίημα που αποτελείται από δυο στίχους που συνήθως είναι δεκαπεντασύλλαβοι σε ομοιοκαταληξία ή και τέσσερα ημιστίχια που δεν ομοιοκαταληκτούν απαραίτητα. Αποτελεί μέσο αυθόρμητης λαϊκής έκφρασης σε αρκετά μέρη της Ελλάδας, κυρίως όμως ως κατηγορία του νησιώτικου ελληνικού τραγουδιού στην Κρήτη που είναι ξακουστή για τις μαντινάδες της.

Για ένα Κρητικό, μαντινάδα είναι κάτι παραπάνω από τον παραπάνω ορισμό, κάτι παραπάνω από μερικές αράδες λέξεις γραμμένες σε ένα κομμάτι χαρτί. Είναι τρόπος έκφρασης, είναι ιδέα, είναι τρόπος ζωής. Με μαντινάδα εκφράζει ο Κρητικός την αγάπη, τον έρωτα, τον πόνο, το χωρισμό, τη μοναξιά και κάθε συναίσθημα που πηγάζει από την ευαίσθητη κρητική ψυχή… Ειδικότερα, η κρητική μαντινάδα διακρίνεται για την ιδιάζουσα έκφραση, το μεστό της φράσης και αντανακλά τα αισθήματα, τη σκέψη και τη ζωή του κρητικού λαού. Αντλεί τη θεματολογία της από ποικίλους τομείς και ανάλογα διακρίνονται σε σκωπτικές μαντινάδες, ερωτικές, ευκαιριακές και φιλοσοφικές. Είτε ως φιλοσοφία, είτε εκφράζοντας παράπονο , η μαντινάδα επί αιώνες συνοδεύει τους Κρητικούς σε όλες τους τις στιγμές και στις εκδηλώσεις, στο σημείο που όσοι δεν είναι από την Κρήτη την θεωρούν αποκλειστικά κρητική ποιητική δημιουργία.

Οι δικές μας μαντινάδες:

Μαντινάδα Δ2

Αλιείς –έμποροι- ξενοδόχοι-καταστηματάρχες:

Ψάρια μου ψαράκια μου καλά μου φαγητάκια μου,

σας πήραν και σας μάζεψαν κανέναν σας δεν άφησαν.

Τον κόσμο πως θα ταΐσουμε τα πιάτα να γεμίσουμε.

Οι τουρίστες δε θα έρθουν πια δε θα  ‘χουμε δουλειά.

Μέλη περιβαλλοντικής ομάδας:

Μόνο το καλό ζητάμε για τη θάλασσα,

αφήστε τα ψαράκια στη γαλάζια θάλασσα,

τα δελφίνια να κολυμπάνε σε κρυστάλλινα νερά

κι η καρέτα να γεννήσει στην πεντακάθαρη αμμουδιά.

Μαντινάδα Δ1

Αλιείς –έμποροι- ξενοδόχοι-καταστηματάρχες:

Τα  ψάρια αν μας πάρετε δουλειά παιδιά δε θα ‘χουμε,

τουρίστες και τουρίστριες δε θ’ άρχονται να φάνε,

παραλίες  δωμάτια  πιατικά θα μείνουν αδειανά,

το χωριό μας θα ερημώσει και πολύ θα μας θυμώσει.

Μέλη περιβαλλοντικής ομάδας:

Το πάρκο αυτό αν και μικρό έχει καλό σκοπό,

ας σώσουμε τις φώκιες τα δελφίνια τα σκουμπριά.

Φίλοι μου και φίλες μου λοιπόν να το σκεφτείτε

τα ψάρια για να σώσουμε και σεις για να σωθείτε.

 

 

Δημιουργία μουσικών οργάνων:

Παιδαγωγικοί στόχοι:

  •       Καλλιέργεια της δημιουργικότητας
  •       Ανάπτυξη δεξιοτήτων μέσα από το χειρισμό απλών υλικών και εργαλείων
  •       Ανάπτυξη της φαντασίας και της παρατηρητικότητας

 

Πορεία διδασκαλίας:

Με αφορμή τους ήχους της θάλασσας, συζητάμε με τα παιδιά με ποιο τρόπο θα μπορούσαμε να τους αναπαράγουμε.

Δοκιμάζουμε με τα όργανα που έχουμε, με διάφορα άλλα ηχητικά αντικείμενα ή ακόμη και με τη φωνή μας. Προσπαθούνε τα παιδιά να σκεφτούν με ποιο τρόπο μπορούν να αναπαραστήσουν ηχητικά ένα μεγάλο και ένα μικρό κύμα, το κύμα που σκάει στα βράχια κ.τ.λ.

Συζητάμε και βρίσκουμε τρόπους για να δημιουργήσουμε τα δικά μας μουσικά όργανα. Τα παιδιά σκέφτονται ποια υλικά μπορούν να χρησιμοποιήσουν και με ποιο τρόπο μπορούν να τα αξιοποιήσουν έτσι ώστε να έχουμε το επιθυμητό ηχητικό αποτέλεσμα. Συγκεντρώνουμε τα υλικά και κατασκευάζουμε τα δικά μας μουσικά όργανα.

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Google photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s